torsdag, maj 26, 2005

film eller bok?

Denna ständigt återkommande fråga: vilken är bäst - filmen eller boken? När det gäller större litterära verk är svaret nästan alltid tveklöst boken. Men när det är mindre kända verk som ligger till grund för filmen blir svaret inte lika självklart.

Trainspotting var ju en sådan där bok som ingen hade hört talas om innan filmen kom. I det fallet tycker jag att båda versionerna är bra, om än på väldigt olika sätt. Ett annat exempel är Memento som jag såg om i helgen (föredrog att se den framför melodifestivalen). Efter det fick jag lust att läsa Jonathan Nolans novell som ligger till grund för den. Filmen är överlägsen. Betydligt smartare, intressantare, mer spännande... Chris Nolan, jag utgår från att han är Jonathans bror, vet uppenbarligen hur man förvandlar en ganska medioker berättelse till en ruskigt bra film.

Sedan kan man ju fråga sig om man kan jämföra en bok med en film, det rör sig ju faktiskt om två helt olika konstverk. Jag antar att man får använda samma bedömningskriterier som Bob Dylan när han tycker till om andras versioner av hans låtar: Jimi Hendrix lyckades med All along the watchtower för att Dylan fick samma känsla när han hörde den som när han skrev låten.